Sähköisen tiedoksiannon käyttö laajenee: Ulosoton kirjeitä lähetetään jatkossa sähköisesti

Julkaistu 26.5.2016 klo 14.00

Eduskunta on tehnyt päätöksen, joka edistää sähköisen tiedoksiannon käyttöönottoa viranomaisilta kansalaisille.

Jatkossa henkilölle, joka on ottanut käyttöönsä Kansalaisen asiointitilin, lähetetään osa ulosoton kirjeistä (mm. maksukehotukset, kuitit, palkan ulosmittauspäätökset sekä tilityserittelyt velkojalle) sähköisesti Asiointitilille. Muutos perustuu eduskunnan hyväksymään ulosottokaaren muutokseen, joka tulee voimaan 1.6.2016.

Ulosoton kirjeitä aletaan lähettää Kansalaisen asiointitilille 1.8.2016 alkaen.

Ulosoton kirjeiden sähköisen vastaanottamisen voi kieltää ilmoittamalla asiasta kirjeen lähettäneelle ulosottovirastolle

Kansalaisen asiointitili on sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Se korvaa paperipostin Asiointitilin käyttöönottaneille kansalaisille. Kansalaisen asiointitiliä käyttää jo yli 410 000 kansalaista ja siihen on liitetty yli 170 viranomaispalvelua. Katso liitetyt palvelut osoitteesta https://asiointitili.suomi.fi/Authority

Kansalaisen asiointitilin käyttöliittymä muuttuu vuoden 2017 alussa.
Lue uudistuksesta Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin tiedotteesta.

Lisätietoja

Ulosottoasioiden sähköisistä kirjeistä:

Valtakunnanvoudin viraston www-sivuilta: http://www.valtakunnanvoudinvirasto.fi/fi/index/ajankohtaista/Uutiset2016/05/ulosottomiesvoijatkossalahettaakirjeitasahkoisestikansalaisenasiointitilille.html

Valtakunnanvoudinvirasto, Kehityspäällikkö Mari Männistö, p. 029 566 5191

Ulosottovirastot: http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/yhteystiedot.html

Kansalaisen asiointitilistä:

  • Kansalaisille: Kansalaisneuvontapalvelu, p. 0295 000, palveluneuvoja[at]kansalaisneuvonta.fi, www.kansalaisneuvonta.fi
  • Viranomaisille: Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, asiointitili[at]valtori.fi