Identiteetinhallintapalvelu Avain

Identiteetinhallintapalvelu Avaimen avulla valtionhallinnon organisaatiot voivat Kiekun henkilötietoja hyödyntäen ylläpitää työntekijöidensä käyttöoikeuksia eri järjestelmiin hallitusti yhdestä paikasta.

Avain-palvelu yhtenäistää osaltaan valtion henkilöstöhallinnon ja tietohallinnon tukipalveluja ja niiden toimintaprosesseja. Työntekijöiden käyttöoikeuksista saadaan kokonaiskuva yhdestä paikasta, joten oikeuksia on helppo hallita.

Esimiehet voivat tilata ja poistaa käyttöoikeuksia helposti. Palvelussa käyttöoikeudet voidaan ryhmitellä niiden käsittelyn helpottamiseksi.  Käyttöoikeuksien myöntäminen ja oikeuksien mahdolliset muutokset sujuvoituvat. Näin työntekijöiden käyttöoikeudet ovat valmiina niitä tarvittaessa.

Käyttäjätietojen lähteenä Avain-palvelussa toimii ensisijaisesti Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmä Kieku, josta on automaattinen identiteettien tietovirta palveluun. Halutut käyttöoikeudet voidaan myöntää virastokohtaisten sääntöjen mukaan automaattisesti Kieku HR -tietojen perusteella.

Käyttöoikeuksien hallinta keskitetyn järjestelmän kautta tuo valtionhallinnon tasolla myös merkittäviä vuosittaisia säästöjä. Valtion yhteisellä Avain-palvelulla vältetään useiden rinnakkaisten ja erillisten asiakaskohtaisten ratkaisujen toteuttaminen ja ylläpito. Säästöt syntyvät tehokkaammalla käyttöoikeuksien hallinnalla. Ratkaisun automaatio myös vähentää hukkatyön ja virheiden määrää.

Käyttöoikeuksien keskitetty ja automatisoitu hallinta parantaa tietoturvatasoa ja antaa paremmat mahdollisuudet noudattaa alati muuttuvia tietoturvasäädöksiä.

Palvelun käyttöönotot valtionhallinnon organisaatioissa ovat alkaneet syksyllä 2016.

Lisätietoja

Valtorin asiakaspalvelupäälliköiltä:

http://www.valtori.fi/fi-FI/Yhteystiedot/Asiakaspalvelupaallikot

Tutustu palveluesitteeseen:

pdf Identiteetinhallintapalvelu Avain (717 Kt)