Käyttöoikeudet – avain työntekijän työkalupakkiin

4.10.2017 klo 10.00 Tuotepäällikkö Tomi Näränen


Muistatko vielä ensimmäisen työpäiväsi? Silloin tutustuit uuteen työpaikkaasi ja uusiin työkavereihisi. Sait kulkulätkän, läppärin ja muut työssä tarvittavat työvälineet.

Ennen kuin pääsit kiinni varsinaiseen työntekoon, tarvitsit käyttäjätunnuksen ja käyttöoikeuksia eri järjestelmiin. Olivatko käyttöoikeutesi kunnossa heti ensimmäisenä aamuna, samana päivänä vai jouduitko odottelemaan niitä päivän, kaksi päivää tai jopa viikon?

Valtorin tuottaman Identiteetinhallintapalvelu Avaimen eräs tavoite on sujuvoittaa palvelussuhteen alkua. Avain-palvelu mahdollistaa sen, että uuden työntekijän astuessa toimistolle ensimmäisenä työpäivänään, hänellä on valmiina kaikki tarvittavat – käyttäjätunnukset ja käyttöoikeudet. Kun työvälineet kokonaisuudessaan ovat kunnossa, pystyy työntekijä keskittymään heti varsinaiseen työntekoon, eikä aikaa mene turhauttavaan odotteluun.

Käyttövaltuushallinnan sujuvoittaminen ja siten työtyytyväisyyden lisääminen ovatkin Avaimen tärkeitä tavoitteita tietoturvan parantamisen lisäksi.

Hyvänä esimerkkinä tietoturvan parantamisesta on käyttöoikeuksien poiston automatisoiminen Avain-palvelun avulla, jolloin Kiekusta tulee tieto palvelussuhteen päättymisestä. Avain-palvelu poistaa siis automaattisesti työntekijän käyttöoikeudet – eikä esimiehen tarvitse muistaa tehdä toimenpidettä erikseen.

Työtä ja rahaa säästyy

Perinteisellä tavalla toteutettuna käyttöoikeuksien hakuun kuluu työaikaa vähintään kolmelta henkilöltä: uudelta työntekijältä, hänen esimieheltään ja vielä itse käyttöoikeuksien lisääjältä.

Kun käyttövaltuushallinnan rutiinityötä ja -prosesseja siirretään Avaimen tehtäväksi, ei uuden työntekijän tai hänen esimiehensä tarvitse käyttää arvokasta työaikaa käyttöoikeusrumbaan. Myöskään itse käyttöoikeuksien lisääminen ei kuluta henkilötyöresursseja. Säästetty työaika voidaan käyttää muuhun työhön.

Lisäksi parantuneen tietoturvan osalta saavutettu säästö voi olla hyvinkin merkittävä. Huonosta tietoturvasta aiheutuva tietomurto voi maksaa organisaatiolle jopa satoja tuhansia euroja, puhumattakaan maineen menetyksestä.

Tule mukaan kehittämään Avain-palvelua

Avain-palvelun alkuperäinen nimi oli ”Valtion yhteinen IDM-ratkaisu”. Alusta lähtien tarkoituksena on ollut kehittää yhteistyössä virastojen kanssa valtionhallintoon sopiva yhteinen identiteetinhallintajärjestelmä. Jokaisen viraston ei siis tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Identiteetinhallinnan ”pyörä”, kun on usein vielä hyvin monimutkainen mm. tietoturvavaatimusten takia.

Yhteistyössä kehittäminen jatkuu edelleen: Avain-palvelu järjestää noin kerran kuussa asiakasryhmän tilaisuuden, jossa kerätään Avain-palveluun liittyviä kokemuksia ja toiveita. Jos haluat tuoda omia ideoitasi meille tai kuulla, missä Avain-palvelussa mennään, lähetä viesti osoitteeseen avain(a)valtori.fi.

Tervetuloa vaikuttamaan valtion yhteisen Identiteetinhallintapalvelu Avaimen kehittämiseen! Yhteistyössä on voimaa!

Tomi Näränen


Tomi Näränen on Valtorin Identiteetinhallintapalvelu Avaimen ja Kertakirjautumisratkaisu Virtun tuotepäällikkö. Näräsen tehtävänä on vastata Avain- ja Virtu-palveluiden kokonaisuudesta.

 

Valtori bloggaa

Blogikirjoituksia kirjoittavat muun muassa Valtorin johtajat ja tuotepäälliköt.

Blogeissa nostetaan esiin ajankohtaisia ICT-teemoja.

Valtori jakaa kirjoituksia SOME-kanavissaan (Facebook, LinkedIn ja Twitter), jossa niitä voi myös kommentoida.

Tagit

Yhteystiedot

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori

Vapaudenkatu 58
40100 Jyväskylä

Email: kirjaamo(at)valtori.fi
puh. 0295 50 4000 (vaihde)
faksi 0295 504 060