Uudistuvan Suomi.fi-palvelun kehitysversioon Omat viestini-osio: Viranomaisten viestintä kansalaisille ja yrityksille sähköistyy entisestään

Julkaistu 28.4.2016 klo 13.41

Suomi.fi-palvelun uudistaminen Kansallisessa palveluarkkitehtuuriohjelmassa etenee, sillä beta.suomi.fihin on avattu 26.4.2016 demoversio vuorovaikutteisesta Omat viestini -osiosta.

Tulevaisuudessa kansalainen tai yritys voi saada viranomaisilta paitsi tavanomaisia sähköisiä viestejä myös ennakoivia viestejä, kuten muistutuksia, suosituksia ja herätteitä. Viesteihin voi myös vastata ja lähettää mukana liitteitä. Viestintä on turvallista, koska käyttäjän on tunnistauduttava esimerkiksi pankki- tai mobiilitunnuksilla.

Suomi.fi-palvelun Omat viestini korvaa nykyisen sähköistä viestintää kansalaisille tarjoavan Kansalaisen asiointitilin vuoden 2017 alussa.  Muutos ei edellytä toimenpiteitä Kansalaisen asiointitiliin palvelujaan liittäneille organisaatioille ja uusia palveluja voidaan liittää keskeytyksettä koko muutosprosessin ajan (lue asiasta lisää Valtorin tiedotteesta).
 
Myös yrityksille avautuu kokonaan uusi mahdollisuus sähköiseen viestintään viranomaisten kanssa: Kesäkuussa julkaistavaan beta.yrityssuomi.fihin tulee myöhemmin vastaava Omat viestini -osio.

Omat viestini -osion taustalla oleva Suomi.fi-viestinvälityspalvelu mahdollistaa viranomaisten asiakasviestinnän digitalisoinnin. Uuden sähköisen viestinvälityksen avulla viranomaiset säästävät kustannuksia ja voivat esimerkiksi viestiä asiakkailleen ennakoiden ja saada heidät toimimaan oikeaan aikaan. Julkishallinnon asiakkaat säästävät myös aikaa, vaivaa ja rahaa voidessaan hoitaa asioita ja viestiä viranomaisten kanssa helposti, ajasta ja paikasta riippumatta.

Demoversiosta toivotaan runsaasti palautetta

Omat viestini -demoversiossa havainnollistetaan viranomaisilta tulleiden viestien näkymä, viestin lukeminen, viestiin vastaaminen ja viestin kuittaaminen vastaanotetuksi. Viestin kuittaaminen vastaanotetuksi helpottuu, sillä se vastaa ns. saantitodisteellista kirjettä, joka on pitänyt käydä kuittaamassa postissa vastaanotetuksi.
 
Demoversiossa esitellään myös omien tavoitettavuustietojen, matkapuhelinnumeron tai sähköpostiosoitteen, tallentaminen. Nämä tiedot ovat tarpeen, jotta käyttäjä saa heti tiedon uuden viestin saapumisesta. Demoversiossa näytetään myös, miten sähköinen viestinvälitys voidaan passivoida ja aktivoida. Kun Omat viestini passivoidaan, kaikki lähetetyt viestit saapuvat jälleen paperipostina. Lisäksi havainnollistetaan, että käyttäjän kaikki viestit, myös paperipostina toimitetut, ovat aina myös sähköisinä nähtävillä Omat viestini -osiossa.  

Beta.suomi.fi:stä ja Omat viestini -demoversiosta kerätään nyt palautetta ja kehitysehdotuksia.  Koko palvelu muuttuu ja kehittyy vielä ennen varsinaista tuotantokäyttöä, joka alkaa vuoden 2017 aikana.
 
Omat viestini beta.suomi.fissä

Lisätietoja Omat viestini -osiosta

Eritysasiantuntija Markus Rahkola, etunimi.sukunimi[at]vm.fi, p. 02955 30139
Tuotevastaava Lasse Pynnönen, etunimi.sukunimi[at]valtori.fi

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori, asiointitili[at]valtori.fi

Lisätietoja beta.suomi.fistä

Hankepäällikkö Jani Ruuskanen, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi, p. 0295 535 031