Valtorin asiakaspäivässä digitalisaatiota ja asiakaskokemuksia

Julkaistu 21.11.2017 klo 8.56

Valaisevia ajatuksia mm. Valtorin toiminnan tavoitteista, digitalisaation edellyttämistä muutoksista organisaatiossa, julkisen hallinnon digihankkeista sekä Valtorin tuotteista ja ennen kaikkea asiakkaiden kokemuksista. Niitä piti sisällään jo perinteeksi muodostunut Valtorin asiakaspäivä.

Tiistaina 14.11.2017 Paasitornissa järjestettyyn asiakaspäivään osallistui asiakasvirastojen johtoa ja tietohallintojohtoa sekä muita asiakasyhteyshenkilöitä.  Valtorista paikalla oli mm. johtoa sekä asiakaspalvelu- ja tuotepäälliköitä. Yhteensä väkeä oli noin 200.

Yhteistyöllä onnistumisia

Valtorin palveluita koskevassa osuudessa esiteltiin

  • IT-arkkitehtuuria,
  • palveluiden tuotteistamista esimerkkinä verkko-oppimisalusta,
  • uuden palvelun käyttöönottoa esimerkkinä mobiilipäätelaitepalvelut,
  • tuotteistettuja palveluita esimerkkinä tietoliikennepalvelu Reitti,
  • yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa esimerkkinä Valtorin ja Senaatti Kiinteistöjen ICT-muuttopalvelu sekä
  • vanhasta palvelusta uuteen siirtymistä esimerkkinä Tiimeri-työtila-alusta.

Osuuden toteutustapa keräsi yleisöltä kiitosta. Jokaisen esityksen ohessa nähtiin lyhyt videohaastattelu, jossa asiakas kertoi kokemuksistaan kyseiseen palveluun liittyen. Kaikissa esityksissä korostui yhdessä tekemisen merkitys.

Asiakaspäivän osallistujat Petri Ellmén ja Mika Raivonen. Kävijät olivat päivän antiin tyytyväisiä. Petri Ellmén Valtiokonttorilta ja Mika Raivonen  Luonnonvarakeskuksesta pitivät erityisesti modernin johtamisen ja digitalisaation asiantuntijan Sami Honkosen valovoimaisesta ja normeja haastavasta esityksestä. Kumpikin pitää tärkeänä, että Valtorin henkilökuntaa ja muita valtionhallinnon kollegoita voi tavata aika ajoin kasvokkain. Hyödyllisenä he pitävät myös sitä, että Valtorin palvelut ja tuotteet ovat esillä.

”On hyvä kerran vuodessa kuulla, mihin iso laiva on menossa ja mihin se oma pieni jolla siinä kokonaisuudessa kuuluu”, Raivonen sanoo.

Tavoitteena asiakastarpeiden mukaiset palvelut

Toimitusjohtaja Pasi Lehmus kertoi avauspuheessaan mm., että jatkossa Valtorin toimintaa ohjaa entistä vahvemmin laadunvarmistaminen ja -parantaminen. Palveluiden yhtenäistäminen on edelleen ensisijainen tavoite, mutta Valtorissa tunnustetaan myös, että asiakaskohtaisia palveluita tulee jatkossakin olemaan ja siksi myös niistä on kyettävä huolehtimaan ja niihin on oltava osaamista.

”Valtorissa tasapainoillaan palveluiden yhtenäistämisen ja asiakaskohtaisten realiteettien välillä. Kaikille Opelilla ajaminen ei vain käy, silloin pitää voida käyttää Pösöäkin. Valtorin ykköstavoitteena on nyt tuottaa asiakastarpeiden mukaiset palvelut riittävällä laadulla ja turvallisuudella. Tätä lähdetään toteuttamaan mm. Valtorin eri kehityshankkeiden kautta.”

Digitalisaatiosta hyötyy parhaiten mukautuva organisaatio

Modernin johtamisen ja digitalisaation asiantuntija Sami Honkonen haastoi totuttuja organisaatiomalleja ja toimintatapoja esityksessään Digitalisaation vaikutus johtamiseen ja työskentelytapoihin. Honkosen mukaan digitalisaatioon liittyvät ongelmat eivät useimmiten liity teknologiaan, vaan sen ympärillä oleviin toimintamalleihin. Teknologian sijasta pitäisikin enemmän pohtia, miten digitalisaatio vaikuttaa siihen, miten pitäisi toimia käytännössä.

Digitalisaatiosta tehokkaasti hyötyäkseen organisaation tulisi mm. ohjata ja mitata toimintaansa ensisijaisesti asiakasnäkökulmasta, pyrkiä matalaan hierarkiaan, luopumaan tiukkoihin pitkäaikaissuunnitelmiin kytkeytymisestä sekä keskustella ja tehdä päätökset dataan pohjautuen. Digitaalisuus vie toimintaympäristöä monimutkaisesta kompleksiseen ja toimintatapojen tulisi seurata perässä siirtyen strategioista kokeiluihin.

”Organisaatioissa pitäisi ylipäätään olla vähemmän rakenteita. Niin ne pysyisivät paremmin ajan hermolla.”

Digiä monessa muodossa

Julkisen hallinnon ICT-johtaja Anna-Maija Karjalainen esitteli julkishallinnon moninaista digihankekenttää, johon kuuluu mm. kansallisen digi-infran rakentamista Suomi.fi-palveluilla ja ketterää kehityskokeilua kuntakentällä digikuntakokeilussa.

Valtioneuvoston kanslian hankepäällikkö Helena Mattila kertoi Valtioneuvoston perustietotekniikan uudistushanke VNPUUsta, joka tavoittelee ministeriökohtaisten perustietotekniikkaympäristöjen yhtenäistämistä. Käytännössä Valtti-työasemien ensimmäiset käyttöönotot ovat juuri alkaneet.  Reitti-lähiverkkojen rakentaminen ministeriökampuksella on hyvässä vauhdissa ja konesalikapasiteetin osalta on tehty iso uudistus.

Poimintoja asiakasvideoista

”Asiakaskohtaisen kehittämis- ja ratkaisusuunnitelman avulla luodaan yhteinen tilannekuva ja päätetään etenemisestä, voidaan rakentaa järjestelmällinen IT-kokonaisuus ja antaa toiminnalle suunta.”
– Heikki Olander, Geologian tutkimuskeskus

”Verkko-oppimisalusta on hyvä esimerkki toimialariippumattomasta palvelusta. Verkko-oppimista tarvitaan kaikkialla.”
– Markus Maunula, Väestörekisterikeskus

"Haemme kokonaisvaltaista ratkaisua Valtorin kanssa tietoverkkoympäristömme erityispiirteisiin, kuten taloautomaatio-, kulunvalvonta- ja murtohälytysjärjestelmiin. Valtorin Reitti-tietoliikenneratkaisu on jo otettu käyttöön henkilöstömme työpisteillä ja se on toiminut hyvin paksujen seiniemmekin läpi. Kirjautuminen verkkoon on helppoa, kun ei enää tarvita salasanoja.”
– Ilpo Litmanen, Suomenlinnan hoitokunta

”Työskentelytapojen muuttuminen on saanut aikaan sen, että tekniikan toimivuuden merkitys korostuu monitilaympäristössä. Meidän tavoitteemme on, että uudessa paikassa työntekijä hakee kupin kahvia ja aloittaa työt. Homman pitää toimia heti ensimmäisestä päivästä.”
– Pasi Hyyppä, Senaatti Kiinteistöt