Valtorin asiakaspäivässä puheenaiheina asiakaslähtöisyys, palvelujen tuotteistus ja digitalisuus

Julkaistu 28.10.2016 klo 17.11
Asiakaspäivä
Keskustelemassa Harri Lehtinen (Tilastokeskus), Juhani Valli (Maanmittauslaitos) ja Harri Peltoniemi (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi). Tilaisuutta juontaa Jukka Rautanen (Valtori).

Tiistaina 25.10. Paasitornin juhlasali ja lämpiö täyttyivät noin 200:sta Valtorin asiakkaasta. Paikalla oli valtionhallinnon organisaatioiden tietohallintojohtoa ja -päättäjiä sekä virastojen johtoa. Päivän aikana kuultiin Valtorin uusista tuulista ja palveluista eritoten vuoden 2017 osalta.

Toimitusjohtaja Pasi Lehmus totesi Valtorin tavoitteena olevan erilaisten palvelujen ja päällekkäisten sopimusten yhtenäistäminen – tuottojen tulee näkyä sekä valtionhallinnon että yksittäisten asiakkaiden tasolla. Yhtenäistämistyö on vielä kesken. Vuoden 2017 alusta alkaen Valtori siirtyy entistä asiakassuuntautuneempaan toimintamalliin ja asiakkaita otetaan mukaan kehitykseen.

Perustuotteistus alkaa olla valmis ja tuotekehityksen painopiste on lisäarvopalveluissa, totesi tuotantojohtaja Seppo Mellas. Tuotteistettujen palvelujen käyttöönotot tapahtuvat vuosina 2016-2018. Palveluiden käyttöönottoja niputetaan laajemmiksi kokonaisuuksiksi ja ne suunnitellaan asiakaskohtaisesti, kuten valtioneuvoston perustietotekniikan uudistamishankkeessa tullaan tekemään.

Tulosalueen päällikkö Paula Aalto kertoi Päätelaitepalvelu Valtin tarjoavan yhtenäisen, ajantasaisen perustan kaikelle työskentelylle valtion virastoissa. Valtti-työasemassa on jatkossa mahdollista ottaa käyttöön myös pilvipalveluita asiakkaan niin päättäessä. Ajasta ja paikasta riippumaton työskentely on entistä helpompaa Valtorin mobiilipäätelaite- ja videoneuvottelupalvelujen myötä. ”Verkkokokoukseen voi liittyä helposti niin työasemasta, videoneuvottelulaitteesta kuin mobiililaitteestakin ja kohta lähes kaiken työn voi tehdä mobiilisti”, kertoi Aalto.

ICT-johtaja Anna-Maija Karjalainen VM:stä kertoi julkisen hallinnon digitalisoinnista ja siihen liittyvistä keskeisistä hankkeista. Hallitusohjelmassa on vahva tahtotila uudistaa julkiset palvelut käyttäjälähtöisiksi ja ensisijaisesti digitaalisiksi. Karjalainen totesi, että Suomessa on saatu edistettyä paljon asioita digitalisaatiossa, mutta paljon on edelleen työtä jäljellä.

Asiakkaat äänessä

Asiakaskokemuksia kuultiin Harri Lehtiseltä (Tilastokeskus), Juhani Vallilta (Maanmittauslaitos) ja Harri Peltoniemeltä (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi). Mitä asiakkaat Valtorilta toivovat ja odottavat?

Sekä Vallin että Peltoniemen mukaan Valtori onnistui organisaatioiden ICT-muutoissa hienosti. Lehtinen korosti puheenvuoroissaan arjen toiminnan sujumista virastossa keskeytyksettä – siinä Valtorilla on keskeinen rooli.

Vaikka innovatiivisuutta ja uusia ratkaisuja pidettiin hyvänä, on ict-työvälineiden toimintavarmuus ja arjen sujuminen vakaasti ja luotettavasti asiakkaille aina se kaikkein tärkein asia, johon Valtorin tulee panostaa.

Palveluiden kysymystori

Varsinaisten puheenvuorojen lisäksi palveluiden kysymystorilla oli asiakkaiden tavattavissa Valtorin johdon edustajia sekä tuote-, asiakas- ja palveluvastaavia. Palveluista esiteltiin mm. Päätelaitepalvelu Valttia, Julkaisualustapalvelu YJAa, Palvelunhallintaratkaisu Toimia, Mobiilipäätelaitepalvelua ja Videoneuvottelupalvelua.

Mobiilipäätelaitepalvelun esittelypisteellä kävi paljon palvelusta kiinnostuneita asiakkaita tutustumassa, kuinka mobiilipäätelaitteella voi jatkossa käyttää mm. intranetia, dokumenttienhallintajärjestelmää, ja muita valtionhallinnossa yleisesti käytettyjä sovelluksia.

Valtorin asiakaspäivän 2016 esitysmaterlaalit (pdf, 3091 Kt)