Viestinnän asiantuntija Sami Rontti: ”Valtorissa saan olla monessa mukana”
Sami Rontti on kokenut viestinnän ammattilainen, joka on tehnyt laaja-alaisesti erilaisia oman alansa työtehtäviä noin 20 vuoden ajan.
Digitalisoituvassa yhteiskunnassa asiakastarpeita ei voi hyvin kartoittaa ilman aktiivista osallistamista. Hyvän asiakaskokemuksen ja luottamuksen saavuttaminen vaatii aina toimivaa asiakasyhteistyötä ja vuorovaikutusta. Avoimuudella ja rakentavalla yhteistyöllä saavutamme tuloksia: parannamme palvelujemme laatua ja saavutamme kustannussäästöjä.
Yhdessä kehittämällä sitoudumme valtionhallinnossa yhteisiin päämääriin ja varmistamme, että oikeisiin kehityskohteisiin satsataan.
Sami Rontti on kokenut viestinnän ammattilainen, joka on tehnyt laaja-alaisesti erilaisia oman alansa työtehtäviä noin 20 vuoden ajan.
Tietoliikenneasiantuntijana toimiva Mikko Neva haki kuusi vuotta sitten Valtori Akatemiaan, johon hän valikoitui opiskelemaan tietoliikennettä. Yhteensä harjoitteluohjelmaan pääsi 15, joista osa meni pilviteknologian harjoitteluohjelmaan ja osa tietoliikennepuolelle.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL otti käyttöön Valtorin tuottaman Sivi-palvelun eli sisäisen viestinnän julkaisualustan tämän vuoden alussa. Geologian tutkimuskeskus GTK on ollut Sivi-palvelun asiakas ja Sharepoint-intran käyttäjä jo useamman vuoden. Nyt intra tehtiin Sivi-konseptin mukaisen julkaisualustan päälle ja saatiin käyttöön myös vuoden 2024 alussa.
Heini Porra asuu Pohjolan valkeassa kaupungissa Oulussa, joka kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan. Viimeiset neljä vuotta hän työskenteli yliopistolla täydentävien opintojen ohjelmapäällikkönä, josta tie johti palvelukehityspäälliköksi Valtoriin.
Valtorin Verkkosivujen analytiikkapalvelu Vanaa käyttää lähes 40 asiakasta, ja sitä hyödynnetään yli 150:llä asiakassivustolla.
Valtionhallinnon runkoverkkopalvelun eli VY-verkon uudistusprojekti saatiin päätökseen marraskuussa 2022. Marraskuussa 2023 saatiin viimeiset isot päivitykset asennettua. Kiitokset asiakkaille testauksista!
Palvelustrategia pohjautuu Valtorin strategisiin tavoitteisiin, ja se tarkentaa ja konkretisoi palveluvalikoiman ja palveluiden kehittämistä. Tämä täydentävä strategia muodostaa pitkälle tähtäävän, läpileikkaavan suunnitelman palveluvalikoiman ja -toiminnan kehittämiselle huomioiden asiakkaiden tarpeet.
Anne Horila on työskennellyt työyhteisökehittäjänä Valtorissa reilut kaksi vuotta. Hänellä on takanaan laaja-alainen osaaminen ja kehittäjätausta.
Uudet Valtorin Videoneuvottelupalvelut mahdollistavat modernit ja helppokäyttöiset viestintävälineet valtionhallinnolle. Uudistus koskee sekä Valtorin toimialariippumattomia- että turvallisuusverkkopalveluita.
Uudistimme valtion yhteisen etäyhteyspalvelu Kaukon pari vuotta sitten. Uusi arkkitehtuuri ja tekninen ratkaisu mahdollistivat huoltotöiden tekemisen ilman palvelukatkoja ja toivat vakautta palvelun toimintaan.
Valtion organisaatiot ovat toivoneet yhteisiä palvelukokonaisuuksia Valtorin tarjoamiin pilvipalveluihin. Vastaamme tarpeisiin ja tuotteistamme pilvityöympäristön koostamalla nykyisistä palveluistamme yhtenäisen kokonaisuuden, joka kattaa esimerkiksi päätelaitteen ja Microsoftin M365 -palvelut. Palvelukokonaisuuden ensimmäinen versio julkaistaan syksyn 2023 aikana.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) otti käyttöönsä Valtorin tarjoaman Sivi-palvelun, eli sisäisen viestinnän julkaisualustan, viime vuonna. Intranet-projekti vietiin läpi ketterin menetelmin 11.5.2022–31.10.2022.
Valtorissa työelämän käytännöistä on sovittu yhdessä. Olemme kokeillen kehittäneet monipaikkaisen työskentelyn periaatteita ja käytäntöjä, jotka on nyt koottu yksiin kansiin pelikirjaksi.
Asiakkuuspäällikkö Maiju Väänäsen mielestä Valtorissa työskennellään asiakkaan kanssa samalla puolella pöytää sujuvan arjen ja tavoitteen aikaansaamiseksi.
Valtorin suunnitelmallisen varioinnin Suvanto-ohjelma vei läpi toimialuepalvelujen arkkitehtuurimuutoksen vuosina 2019–2022.
Valtori on valinnut uuden identiteetinhallintajärjestelmän sopimustoimittajaksi Telia Finland Oyj:n. Valtori kilpailutti teknologian ja sen toimittamisen osana identiteetinhallintapalvelun kehittämistä.
Helsinkiläinen Jani Piironen on tuore valtorilainen. Hän aloitti työnsä Valtorissa pilvipalveluiden kehittäjänä elokuun lopulla. Erityisesti tuotepäällikön laaja pilvipalveluihin liittyvä kehitysrooli valtionhallinnossa kiinnostaa häntä.
Mirt Harjunheimo aloitti oman Valtori-uransa Valtori Akatemia -harjoitteluohjelman kautta vuonna 2019 päätelaitteiden ja työasemien hallinnoinnin parissa.
Viime kevään aikana Maanmittauslaitoksen (MML:n) 1 700 hengen organisaatiossa otettiin käyttöön Valtorin tuotteistetuista palveluista Viestintätekniikkapalvelut Pilviviesti, Mobiililaitepalvelu Mobiili Pilvi ja Sisäisen viestinnän julkaisualusta Sivi.
Minkälaisia pilvipalveluja Valtorin asiakkaat tarvitsevat? Tätä kysymystä pohdittiin Pilvikehittämisen päivässä Helsingin Lintulahdessa.
Vuoden 2023 tammikuussa alkavan Valtori Akatemian haku käynnistyi. Kuusi kuukautta kestävään ohjelmaan valitaan noin 30 akatemialaista.
Kerro tarpeesi, toiveesi ja näkemyksesi viestinnästä syyskuun aikana. Vastauksesi auttaa meitä kehittämään viestintää tarpeitanne vastaavaksi.
Vielä vuosikymmen sitten IT-alalla, saati valtionhallinnossa, ei ollut samanlaista tarvetta markkinoinnin osaamiselle kuin nyt. Tänä päivänä markkinointi tuo myynnin edistämisen lisäksi paljon sellaista lisäarvoa, josta on myös valtionhallinnossa hyötyä.
Valtorissa aloitetaan ja päätetään satoja IT-projekteja vuosittain. Projektien läpimenoajat vaihtelevat pääsääntöisesti kolmesta kuukaudesta vuoteen, mutta on myös usean vuoden kestäviä projekteja.
Valtorin asiakkuusjohtajana toiminut Jari Virtanen on nimitetty vt. asiakaskokemusjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 1.8.2022 alkaen.
Valtorin lähes 30 toimipisteessä eri puolilla Suomea työskentelee yli 1400 asiantuntijaa. Etätyön yleistyminen ja paikkariippumattomuus asettavat haasteita toimitilaratkaisuille.
Valtori uudistaa valtionhallinnon videoneuvottelupalvelua. Palvelutoimittajaksi valikoitui Elisa, jonka alihankkijana toimii tytäryhtiö Elisa Videra. Uuden palvelun käyttöönoton suunnittelu käynnistyy elokuussa.
Palvelumuotoilu on muotoiluajatteluun perustuva osaamisala, joka on erikoistunut palvelujen asiakas- ja työntekijäkokemusten sekä palveluliiketoiminnan ihmislähtöiseen kehittämiseen.
Asiakasneuvottelukunnan kevätkauden viimeisessä työpajassa kirkastettiin asiakasneuvottelukunnan roolia ja tehtäviä osana valtionhallinnon ICT-toimintaympäristöä.
Puhelinvaihde on ikään kuin viraston käyntikortti. Soittaja luo mielikuvan viraston toiminnasta jo ensimmäisen kontaktin perusteella silloin, kun viraston puhelinvaihde vastaa. Ystävällinen ääni ja palveluhenkinen ote jää soittajalle mieleen positiivisena kokemuksena.