Viestinnän asiantuntija Sami Rontti: ”Valtorissa saan olla monessa mukana”
Sami Rontti on kokenut viestinnän ammattilainen, joka on tehnyt laaja-alaisesti erilaisia oman alansa työtehtäviä noin 20 vuoden ajan.
Tehtävämme on huolehtia, että valtionhallinnon arki ICT-palveluiden ja -työvälineiden kanssa on sujuvaa ja turvallista. Huomioimme kestävän kehityksen toiminnassamme ja kehitämme sitä jatkuvasti.
Sami Rontti on kokenut viestinnän ammattilainen, joka on tehnyt laaja-alaisesti erilaisia oman alansa työtehtäviä noin 20 vuoden ajan.
Tietoliikenneasiantuntijana toimiva Mikko Neva haki kuusi vuotta sitten Valtori Akatemiaan, johon hän valikoitui opiskelemaan tietoliikennettä. Yhteensä harjoitteluohjelmaan pääsi 15, joista osa meni pilviteknologian harjoitteluohjelmaan ja osa tietoliikennepuolelle.
Tämä tiedote on osa juttusarjaa, jossa tuomme esille Valtorin yhteistyökumppaneita. Kuluvan vuoden aikana Valtorissa on nostettu esille vastuullisuus, jota toteutamme meidän toiminnassamme. Vastuullisuus korostuu myös yhteistyössä palvelutoimittajiemme kanssa. Valtorin yhteistyökumppaneiden joukkoon mahtuu niin isoja kuin vähän pienempiäkin toimijoita.
Tässä juttusarjassa esittelemme Valtorin yhteistyökumppaneita. Tämän vuoden aikana Valtorissa on nostettu esille vastuullisuusteema, jota toteutamme meidän toiminnassamme. Vastuullisuus korostuu myös yhteistyössä palvelutoimittajiimme.
Anne Horila on työskennellyt työyhteisökehittäjänä Valtorissa reilut kaksi vuotta. Hänellä on takanaan laaja-alainen osaaminen ja kehittäjätausta.
Uudet Valtorin Videoneuvottelupalvelut mahdollistavat modernit ja helppokäyttöiset viestintävälineet valtionhallinnolle. Uudistus koskee sekä Valtorin toimialariippumattomia- että turvallisuusverkkopalveluita.
Huolehdimme Valtorissa siitä, että käytöstä poistetut laitteet ja komponentit jatkavat vastuullisesti ja tietoturvallisesti elinkaartaan.
Valtorin mobiilipalvelun piirissä on jo 35 000 mobiililaitetta. Laitteiden suojaaminen, tietoturva ja varautuminen nousevat entistä tärkeimmiksi laatuvaatimuksiksi puhelinten turvalliselle käytölle. Myös henkilökohtaisen puhelimen suojaaminen on tärkeää.
Valtorissa vastuullisuus pohjautuu lakisääteisiin tehtäviimme ICT-palveluiden tuottajana. Historiamme toisessa vastuullisuusraportissa kuvaamme kestävän kehityksen edistämistä ja toimintamme vastuullisuutta vuonna 2022.
EU:n Whistleblower-direktiivin mukainen väärinkäytösten ilmoituskanava on otettu käyttöön Valtorissa.
Jatkossa Valtorin päätelaitepalvelu Valtin asiakkaat voivat tilata organisaatioonsa käytöstä palautuneita, hyväkuntoisia työasemia välivarastosta uudelleenkäytettäväksi, kun palvelu täydentyi 1.1.2023 alkaen työasemien välivarastointimahdollisuudella. Ylimääräiseksi jääneitä työasemia voi myös siirtää välivarastoon myöhempää käyttöä varten.
Valtorissa työelämän käytännöistä on sovittu yhdessä. Olemme kokeillen kehittäneet monipaikkaisen työskentelyn periaatteita ja käytäntöjä, jotka on nyt koottu yksiin kansiin pelikirjaksi.
Asiakkuuspäällikkö Maiju Väänäsen mielestä Valtorissa työskennellään asiakkaan kanssa samalla puolella pöytää sujuvan arjen ja tavoitteen aikaansaamiseksi.
Helsinkiläinen Jani Piironen on tuore valtorilainen. Hän aloitti työnsä Valtorissa pilvipalveluiden kehittäjänä elokuun lopulla. Erityisesti tuotepäällikön laaja pilvipalveluihin liittyvä kehitysrooli valtionhallinnossa kiinnostaa häntä.
Pari vuotta sitten kuuntelin puheenvuoroa, jossa käsiteltiin vastuuta. Kehittynyt IT tarjoaa tekoälyn, automaation ja nopean datan prosessointinsa ansiosta aivan uusia mahdollisuuksia käsitellä ihmisistä kerättävää tietoa.
Mirt Harjunheimo aloitti oman Valtori-uransa Valtori Akatemia -harjoitteluohjelman kautta vuonna 2019 päätelaitteiden ja työasemien hallinnoinnin parissa.
Viime kevään aikana Maanmittauslaitoksen (MML:n) 1 700 hengen organisaatiossa otettiin käyttöön Valtorin tuotteistetuista palveluista Viestintätekniikkapalvelut Pilviviesti, Mobiililaitepalvelu Mobiili Pilvi ja Sisäisen viestinnän julkaisualusta Sivi.
Minkälaisia pilvipalveluja Valtorin asiakkaat tarvitsevat? Tätä kysymystä pohdittiin Pilvikehittämisen päivässä Helsingin Lintulahdessa.
Vuoden 2023 tammikuussa alkavan Valtori Akatemian haku käynnistyi. Kuusi kuukautta kestävään ohjelmaan valitaan noin 30 akatemialaista.
Valtori pystyy nyt tarjoamaan asiakkailleen kattavat ratkaisut lokienhallintaan skaalautuvalla palvelulla, joka on osa tieto- ja kyberturvallisuuden valvontaa ja vaatimuksenmukaisuutta.
Valtori tarjoaa monipuolisia työtehtäviä ICT-ammattilaisille. Toimintaa on 30:lla eri paikkakunnalla ympäri Suomea ja työntekijöitä 1 400. Valtorissa on mahdollisuus työskennellä niin asiakasrajapinnassa kuin tuotannossakin.
Vielä vuosikymmen sitten IT-alalla, saati valtionhallinnossa, ei ollut samanlaista tarvetta markkinoinnin osaamiselle kuin nyt. Tänä päivänä markkinointi tuo myynnin edistämisen lisäksi paljon sellaista lisäarvoa, josta on myös valtionhallinnossa hyötyä.
Valtorissa aloitetaan ja päätetään satoja IT-projekteja vuosittain. Projektien läpimenoajat vaihtelevat pääsääntöisesti kolmesta kuukaudesta vuoteen, mutta on myös usean vuoden kestäviä projekteja.
Valtorin lähes 30 toimipisteessä eri puolilla Suomea työskentelee yli 1400 asiantuntijaa. Etätyön yleistyminen ja paikkariippumattomuus asettavat haasteita toimitilaratkaisuille.
Valtori on kouluttanut Valtori Akatemia -harjoitteluohjelmansa kautta vuodesta 2018 lähtien ICT-alan ammattilaisia valtionhallintoon. Akatemiasta on muodostunut suosittu ohjelma, joka on avannut työuran kymmenille opintojensa loppusuoralla oleville ja vastavalmistuneille.
”Vastuullisuus on tärkeä arvo organisaatiolle kuin organisaatiolle, ja myös yksi Valtorin arvoista. Olen tyytyväinen, että olemme päässeet aloittamaan kestävän kehityksen suunnitelmallisen ja järjestelmällisen edistämisen”, Valtorin toimitusjohtaja Tero Latvakangas toteaa.
Käyttövaltuushallinnan tärkein tehtävä on huolehtia siitä, että asiakasorganisaatioiden käyttäjillä on työssään tarvitsemansa käyttäjätunnukset ja käyttöoikeudet.
Valtionhallinnon työntekijät ovat löytäneet Valtorin digitaaliset palvelukanavat ja hyödyntävät niitä kasvavissa määrin. Osa kanavista on toiminnassa 24/7. Vuonna 2021 Valtorin toimialariippumattomien Tori-palveluiden käyttäjien tukipyynnöistä lähes 45 % tehtiin palveluportaalin kautta.
Valtori on mukana mahdollistamassa valtiolla tehtävää sujuvaa monipaikkaista työtä. Olemme nyt laatineet tarkemmat tavoitteet sille, millaisen monipaikkaisen käyttäjäkokemuksen tarjoamiseen Valtori palvelujensa avulla tähtää. Samalla tavoitteet ohjaavat palvelukehitystä toteuttamaan tätä kokemusta.
Valtorille toteutettiin onnistuneesti ISO 27001 -standardin mukainen kokonaisturvallisuuden hallintajärjestelmän arviointi uudelleensertifioinnista. Samalla arviointia laajennettiin koskemaan Valtorin tietoturvapalveluita.