Vaikuttavuus ja tuloksellisuus

Valtorin ydintavoitteena on yhtenäistää valtion eri yksiköiden perustietotekniikka ja saavuttaa sen myötä kustannussäästöjä.

Vaikuttavuus

Valtorin toiminnan vaikuttavuutta arvioitiin kustannussäästöjen lisäksi asiakkaiden toiminnan mahdollistajana.

  • vuoden loppuun mennessä saavutettiin noin 37 miljoonan euron säästöt
  • asiakastyytyväisyys kehittyi positiivisesti lähes kaikilla osa-alueilla
  • palveluiden toimivuus parani
  • digitaalisia palveluja kehitettiin osana Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPa) -kokonaisuutta
  • palveluita kehitettiin sidosryhmien kanssa kettärän kehityksen mallilla
  • useiden palvelujen lisäksi myös julkiset pilvipalvelut tuotteistettiin
  • useita keskeisiä sopimuksia kilpailutettiin ja neuvoteltiin

Tuloksellisuus

Valtorin toiminnan tuloksellisuutta arvioitiin TUVE-toiminnan siirrolla Valtoriin ja keskeisten palvelujen tuotteistuksilla.

  • TUVE-toiminnan siirto suoritettiin asetetun tavoitteen mukaisesti 1.6.2016
  • peruspalvelut saatiin tuotteistettua
  • tuotteistettujen palvelujen käyttöönotot etenivät suunniteltua hitaammin
  • pääosalle tuotteistetuista palveluista laadittiin laatumittarit